logo

Kennisnetwerk Jeugd Haaglanden

Kennisnetwerk Jeugd Haaglanden
aside image

Consortium Bouwen aan de sociaalpedagogische basis

Bouwen aan de sociaalpedagogische basis. Impact maken vanuit pedagogisch betekenisvolle relaties.

Achtergrond

Het versterken van de Sociale en Pedagogische basis (hier verder: pedagogische basis) is al jaren een belangrijk beleidsdoel, maar in de praktijk komt dit nauwelijks van de grond. We weten te weinig over wat deze basis precies inhoudt, waarom we erin zouden moeten investeren en hoe we dat kunnen doen. Dit project wil daar verandering in brengen door kennis over de pedagogische basis te vergroten via samenwerking tussen verschillende disciplines.

Doel

Wij willen samen werken aan een sterke pedagogische basis voor iedereen. Dat betekent een gelijkwaardige samenwerking waarbij iedereen vanuit hun eigen rol en expertise actief bijdraagt aan het opgroeien en opvoeden, zowel bij alledaagse als meer complexe situaties. Zo staan we kinderen en jongeren bij vanuit betekenisvolle relaties in het dagelijkse leven.

Methoden

Het project bestaat uit twee fasen:

  • In de eerste fase doen we onderzoek naar de kernelementen van de pedagogische basis vanuit drie kennisbronnen: wetenschap, praktijk en ervaringskennis. We willen beter kunnen omschrijven wat werken aan de pedagogische basis inhoud en de betekenis en het belang ervan onderbouwen.
  • In de tweede fase gaan we aan de slag met deze kennis in praktijkgroepen. Dit doen we aan de hand van een leervraag van de organisatie, met een groep van medewerkers, ouders, jongeren en onderzoekers (een zogeheten “community of practice”).

Zo willen we de pedagogische basis concreet maken, bepalen hoe deze past in de Nederlandse context en manieren vinden om deze basis daadwerkelijk te versterken in de praktijk. Door deze aanpak hopen we vooruitgang te boeken in het versterken van de pedagogische basis in Nederland.

Samenwerkingspartners

Buurtzorg Jong, De Mussen, Florion, GGD Regio Utrecht, Icare jeugdgezondheidszorg, KindeRdam, KPB, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Windesheim en De Haagse Hogeschool.

Opbrengsten

We maken de pedagogische basis concreet, bepalen hoe deze past in de Nederlandse context en vinden manieren om deze basis daadwerkelijk te versterken in de praktijk. Door deze aanpak hopen we vooruitgang te boeken in het versterken van werken aan de pedagogische basis in Nederland.

Huidige stand van zaken

Het project is gestart

Looptijd

april 2025 – maart 2029

Meer informatie

https://sociaalpedagogischebasis.nl