logo

Kennisnetwerk Jeugd Haaglanden

Kennisnetwerk Jeugd Haaglanden

Vaste samenwerkingspartners

IncluZie

IncluZie is een onderzoeksconsortium waarin lectoraat Jeugdhulp in Transformatie actief samenwerkt met vier andere lectoraten die zich focussen op de jeugd, elk met hun eigen inslag. Het gaat om de lectoraten Jeugd van hogeschool Windesheim Zwolle, Jeugd en Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg van hogeschool Windesheim Almere, lectoraat Jeugd van Hogeschool Utrecht en lectoraat Residentiële Jeugdzorg van Hogeschool Leiden.

IncluZie richt zich op de doorontwikkeling naar een sterke onderzoeksgroep op het gebied van inclusief opvoeden en opgroeien. Dat gebeurt aan de hand van vier werkpakketten:

  1. Het versterken van het gebruik en de toepassing van inclusieve onderzoeksmethoden en het ontwikkelen van outcome-indicatoren voor inclusief opgroeien en opvoeden voor landelijk en gemeentelijk beleid;
  2. Het creëren van impact op het maatschappelijk debat over normen rond opgroeien en opvoeden in een complexe samenleving;
  3. Professionalisering van INCLU-ZIE-onderzoekers en opleiden van (toekomstige) professionals;
  4. Het versterken van de interne en externe kennisinfrastructuur 

Op de website is meer informatie te vinden over IncluZie.


Het lectorenplatform Jeugd&Gezin

Het Lectorenplatform heeft als missie om met kennis en praktijkgericht onderzoek een bijdrage te leveren aan een gezonde, kansrijke en veilige opgroeisituatie voor jeugdigen, waarbij zij actief kunnen participeren in hun leefomgeving zoals gezin, school, buurt, vrije tijd en online. Het platform versterkt de samenwerking tussen lectoren op het gebied van jeugd en bundelt expertise door het integreren van wetenschappelijke kennis, ervaringskennis en praktijkkennis. Het platform deelt deze kennis en stimuleert de toepassing ervan.

Het platform richt zich op vier thema’s:

  • Een sterke pedagogische basis en een gezond pedagogisch klimaat in de leefwerelden van jeugdigen en gezinnen.
  • Gelijkwaardige samenwerking tussen jeugdigen, opvoeders en professionals.
  • Versterken van de kwaliteit van werkwijzen en interventies.
  • Samen leren in het jeugddomein.

Het Lectorenplatform Jeugd & Gezin werkt aan kennisontwikkeling, kennisdeling (zoals het organiseren van themabijeenkomsten), het stimuleren van kennisbenutting en het versterken en verknopen van de landelijke kennisinfrastructuur op het gebied van jeugd.

Op de website is van het Lectorenplatform Jeugd&Gezin is meer informatie te vinden.


Werkplaats SAMEN

Het lectoraat Jeugdhulp in Transformatie, en daarmee indirect het kennisnetwerk, participeert actief in de Werkplaats SAMEN. Dit is een kennis- en innovatienetwerk in de jeugdhulpregio’s Haaglanden, Holland Rijnland, en Midden-Holland dat werkt aan een goede zorg voor jeugd. Werkplaats SAMEN werkt aan een wereld waarin de jeugd gezond opgroeit en meedoet thuis, in de wijk en op school. Zo draagt SAMEN bij aan betrokken burgers met een sterke maatschappelijke positie.

In de periode 2020-24 trekt het lectoraat het leernetwerk rond het thema Normaliseren. Dit is een van de drie leernetwerken van SAMEN. De andere leernetwerken hebben ‘kwetsbare gezinnen’ en ‘integraal werken’. Deze worden getrokken door respectievelijk de Hogeschool Leiden en Curium/LUMC.

Op de website is van Werkplaats SAMEN is meer informatie te vinden. Daarnaast staan in dit magazine de verhalen en lessen van 4 jaar SAMEN. 

Werkplaats Sociaal Domein

Het lectoraat Jeugdhulp in Transformatie is betrokken bij de Werkplaats Sociaal Domein van de regio’s Haaglanden en Holland-Rijnland. Uitgangspunt van de activiteiten binnen de werkplaats is het verbeteren van de ondersteuning en zorg voor de (kwetsbare) burger en het realiseren van zo effectief mogelijke dienstverlening. Goede samenwerking in de stad en in de wijk maakt het mogelijk het sociale domein (o.a. sociaal werkers, wijkagenten, jeugdzorg, vrijwilligers, onderwijs) en het medische domein (o.a. huisartspraktijken, thuiszorg, wijkverpleegkundigen) met elkaar te verbinden. 

Binnen de Werkplaats Sociaal Domein is afgesproken dat jeugd- en gezinsvraagstukken in eerste instantie in het kader van het Kennisnetwerk en/of de Academische Werkplaats worden gepositioneerd. Bij vraagstukken die het bredere sociaal domein betreffen (denk aan transitie 18-/18+, samenhang met schuldenproblematiek) wordt samenwerking gezocht met de Werkplaats sociaal domein.  

Op de website is meer informatie te vinden over de Werkplaats Sociaal Domein regio Haaglanden en Holland-Rijnland.

Kenniscentrum Governance of Urban Transitions

Het lectoraat werkt binnen De Haagse Hogeschool samen met verschillende andere lectoraten in het Kenniscentrum Governance of Urban Transitions (GUTs). 

De wereld verstedelijkt snel. Tegelijkertijd verandert de verhouding tussen burgers en bestuur van de stad. Hoe gaan we om met diversiteit en ongelijkheid, zorgen we voor sociale mobiliteit, veiligheid, participatiekansen en voldoende huisvesting? Het kenniscentrum Governance of Urban Transitions voert samen met stedelijke partijen praktijkgericht onderzoek uit naar maatschappelijke vraagstukken en nieuwe vormen van governance die passen bij de transities waar de stad voor staat.

Benieuwd hoe het onderzoek er in de praktijk uit ziet? Meer informatie over het kenniscentrum is te vinden op de website.

Vaste samenwerkingspartners