logo

Kennisnetwerk Jeugd Haaglanden

Kennisnetwerk Jeugd Haaglanden

Normaliseren en versterken pedagogische basis

Welke vragen stellen we rondom opvoeding en opgroeien?

  • Hoe kunnen we het pedagogische perspectief op opvoeden en opgroeien meer ruimte geven
  • Hoe kunnen we de maatschappelijke dialoog over normaliseren en het versterken van het gewone leden in lokale samenlevingen en in organisaties voeden en mede vormgeven?
  • Hoe kunnen professionals worden toegerust om te reflecteren op het vraagstuk bij welke opvoed- en opgroeivragen jeugdhulp passend is en hen stimuleren om hulpbronnen binnen het gewone leven te benutten?
  • Wat hebben zij nodig om daarover het gesprek met inwoners met opvoed- en opgroeivragen aan te gaan?

Het versterken van de pedagogische en sociale basis zien we als een noodzakelijke voorwaarde om daadwerkelijk te normaliseren: het faciliteren/organiseren van vanzelfsprekende, alledaagse, waar mogelijk informele en daarmee laagdrempelige ondersteuning. Niet noodzakelijk om de groei van het jeugdhulpgebruik af te vlakken of om te buigen, maar vooral omdat zo’n basis een grote intrinsieke waarde heeft voor het opgroeien en opvoeden.

Vraagkracht: Bespreekbaar maken van gestapelde problemen in Den Haag

Gezondheidheids- en sociale problemen komen vaak samen voor en beïnvloeden elkaar. Samen kunnen deze gestapelde problemen een grote stempel drukken op gezondheid en welzijn in Haagse gezinnen. Als sociale problemen, zoals bestaansonzekerheid, eenzaamheid, sociale uitsluiting en ervaringen met geweld samen voorkomen, bestaat een hoger risico op depressie, hart- en vaatziekten en diabetes. Deze stapeling van gezondheids- en sociale problemen wordt ook wel ‘syndemie’ genoemd. Bekijk hier het filmpje:

Bespreken van stressfactoren

In Haagse wijken waar gezondheidsongelijkheid het grootste is, ervaren ouders vaak stress. Het tijdig herkennen en bespreken van stressoren in de leefomgeving, zoals bestaansonzekerheid of ervaringen van geweld, is essentieel. Echter, zowel ouders als professionals zijn huiverig om deze lastige en moeilijke onderwerpen aan te kaarten en er vragen over te stellen. Ze ervaren beide onzekerheid en verlegenheid, ouders vrezen de negatieve consequenties van het bespreken van deze onderwerpen. Peer Supported Oefenplaatsen (PSO’s), zoals intervisiegroepen van professionals en casuïstiek bijeenkomsten De Schilderswijkmoeders, lijken plekken te zijn voor zowel ouders als professionals om elkaar te steunen en onderling te oefenen met het bespreken van lastige en moeilijke vragen. Inzicht in werkzame elementen en ondersteuning van zulke PSO’s is beperkt.

Wat is Vraagkracht?

Om bestaande kennis over werkzame elementen van peer-supported oefenplaatsen voor precaire vragen in kaart te brengen is het leernetwerk 'Vraagkracht' opgericht. Vraagkracht is een gezamenlijk project van onderzoekers, ouders en professionals in Den Haag. Het doel is om vraagarticulatie van professionals en ouders te ondersteunen, om zo bij te dragen aan betere vroegsignalering van syndemische kwetsbaarheid en goed aansluitende zorg voor Haagse ouders met gestapelde problemen.

Het project bestaat uit drie onderdelen:

1.      Inzicht verkrijgen: We verzamelen kennis over werkzame elementen voor peer-supported oefenplaatsen voor precaire vragen (lastige en moeilijke vragen)

2.      Co-creatie: Met behulp van trainingsacteurs en samen met ouders en professionals ontwerpen we prototypes voor het bespreekbaar maken van precaire vragen.

3.      Toepassen en verbeteren: De ontwikkelde prototypes worden toegepast en geëvalueerd binnen bestaande peer-support groepen van ouders en professionals,

 

Samenwerkingspartners

De samenwerkingspartners in Vraagkracht bundelen hun ervaring en krachten: LUMC Health Campus Den Haag, De Haagse Hogeschool, Stichting de Mussen-De Schilderswijkmoeders en Het Begint Bij Mij.

Opbrengsten

Een onderzoeksverslag en prototypes voor peer-supported oefenplaatsen die ouders en professionals ondersteunen bij het stellen van lastige en moeilijke vragen. 

Huidige stand van zaken

Het project Vraagkracht is gestart.

Looptijd

Juni 2025 – juni 2027

Contactpersonen: Nienke Slagboom (projectleider) m.n.slagboom@lumc.nl en Marion van de Sande mcevdsande@hhs.nl

Consortium Normaliseren & Versterken van het gewone leven
Lopend

Consortium Normaliseren & Versterken van het gewone leven

In dit onderzoek willen we het alledaagse van gezinnen versterken door hulpbronnen in de leefomgeving beter te benutten, professionals te ondersteunen om meer ruimte te maken voor normaliserend werken en een meer normaliserende taal te hanteren in he

Consortium Bouwen aan de sociaalpedagogische basis
Lopend

Consortium Bouwen aan de sociaalpedagogische basis

Bouwen aan de sociaalpedagogische basis. Impact maken vanuit pedagogisch betekenisvolle relaties. Achtergrond Het versterken van de Sociale en Pedagogische basis (hier verder: pedagogische basis) is al jaren een belangrijk beleidsdoel, maar in de p

Verbinding ouders en school verbeteren – community school Delft
Lopend

Verbinding ouders en school verbeteren – community school Delft

Waarom is een goede samenwerking tussen ouders en school belangrijk?  Achtergrond Voor de ontwikkeling van kinderen is het belangrijk dat ouders en schoolmedewerkers goed samenwerken. Dit betekent dat ouders en medewerkers van de school samen

Inclusieve kinderopvang in Laak: Activiteitenaanbod door studenten pedagogiek bij Dak en 2Samen
Lopend

Inclusieve kinderopvang in Laak: Activiteitenaanbod door studenten pedagogiek bij Dak en 2Samen

'' Welke groepsgerichte activiteiten dragen bij aan inclusieve kinderopvang in Laak?''  Achtergrond De gemeente Den Haag wil graag een zo inclusief mogelijke kinderopvang. Sommige kinderen hebben een extra steuntje in de rug nodig, om zo goed

Jeugdhulp in wijken en gemeenten vergeleken
Afgerond

Jeugdhulp in wijken en gemeenten vergeleken

Welke factoren kunnen verschillen in jeugdhulpgebruik tussen wijken en gemeenten verklaren, anders dan populatiekenmerken? Achtergrond Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) heeft een model gemaakt dat jeugdhulpgebruik verklaard op basis van popula

Buurthuis ‘Ons Pandje’: Maatschappelijk welzijn voor jongeren
Afgerond

Buurthuis ‘Ons Pandje’: Maatschappelijk welzijn voor jongeren

Helpt het aanbod van buurthuis ’Ons Pandje’ jongeren om zich te ontwikkelen en competenter te voelen? Achtergrond Den Haag kent relatief veel gezinnen in kwetsbare omstandigheden. Stichting MEION (Mens In Ontwikkeling) is een welzijnsor

Leernetwerk Normaliseren: Klein maar fijn projecten
Afgerond

Leernetwerk Normaliseren: Klein maar fijn projecten

Leernetwerk normaliseren van werkplaats SAMEN heeft de ambitie om tot een gedeelde visie en taal te komen over normaliseren en deze vervolgens te gaan gebruiken als er over opvoeden en opgroeien in relatie tot jeugdhulp gesproken wordt. Achtergrond

Preventie van problemen in opvoeden & opgroeien
Gestopt

Preventie van problemen in opvoeden & opgroeien

Welke effecten hebben verschillende vormen van preventie op het opgroeien en opvoeden van kinderen in Nederland? Achtergrond De transformatie van het jeugdstelsel is ingezet om de hulp bij opvoeden en opgroeien doeltreffender en doelmatiger te make

Gezinsconsulenten als verbinders tussen gezin, wijk en (voor)school
Afgerond

Gezinsconsulenten als verbinders tussen gezin, wijk en (voor)school

Op scholen in Leiden, Katwijk en Leiderdorp werken gezinsconsulenten. Hun rol is om ouders, scholen en de wijk meer met elkaar te verbinden. Om zo gezamenlijk de ontwikkeling van kinderen te stimuleren en gelijke kansen te creëren. In dit onderz

De rol van de kinderopvang in de Haagse Kansrijke Start
Afgerond

De rol van de kinderopvang in de Haagse Kansrijke Start

Hoe kunnen kinderdagverblijven ouders van informatie voorzien die bijdraagt aan een Kansrijke Start voor Haagse kinderen (-negen maanden tot twee jaar)? Achtergrond Ieder kind verdient het om zijn of haar leven zo goed mogelijk te starten. De eerst

Ouderschaps­ondersteuning in de Schilderswijk
Afgerond

Ouderschaps­ondersteuning in de Schilderswijk

Wat zijn de behoeften van ouders van jonge kinderen (vanaf de zwangerschap totdat het jongste kind 4 jaar wordt) in de Schilderswijk aan ondersteuning ten aanzien van ouderschap? Achtergrond Buurtcentrum De Mussen heeft vanuit het FNO Zorg voor Kan

Kenniscentrum Kind en Scheiding
Afgerond

Kenniscentrum Kind en Scheiding

Wat is de toegevoegde waarde van het Kenniscentrum Kind en Scheiding? Achtergrond Het Kenniscentrum Kind en Scheiding is opgericht om kinderen, ouders, hun netwerk en professionals nog beter te ondersteunen bij een scheiding doormiddel van het bean

Haagse Kansrijke Start
Afgerond

Haagse Kansrijke Start

Welke ondersteuningsbehoeften hebben aanstaande ouders en ouders met jonge kinderen met betrekking tot het ouderschap? Achtergrond Ieder kind verdient de best mogelijke start van zijn of haar leven en een optimale kans op een goede toekomst. &ldquo

Literatuuronderzoek scheiding
Afgerond

Literatuuronderzoek scheiding

Wat is er bekend over beschermings- en risicofactoren bij een scheiding en welke belangrijke keerpunten zijn er? Achtergrond Het lectoraat Jeugdhulp in Transformatie is gevraagd door Garage2020 om een literatuuronderzoek te doen naar factoren die d

Visietraject Opvoeden en opgroeien Delft
Afgerond

Visietraject Opvoeden en opgroeien Delft

Wat zijn de kernwaarden en -elementen in een visie op de duurzame inrichting van de Delftse infrastructuur rond opvoeden en opgroeien? Achtergrond De tekorten in het sociaal domein nopen tot het terugdringen van het jeugdhulpgebruik. Belangrijk is