logo

Kennisnetwerk Jeugd Haaglanden

Kennisnetwerk Jeugd Haaglanden

Missie en visie

Het kennisnetwerk verbindt de Haagse Hogeschool, jeugdhulpaanbieders en gemeenten in Haaglanden met een missie: ‘leren innoveren’. Het versterken van ‘leren innoveren’ in de lokale en regionale praktijk draagt bij aan het continue proces van verbetering van de kwaliteit van de jeugdhulp. De praktijkgerichte onderzoeken van het kennisnetwerk hebben tot doel dit ‘leren’ te versterken, zowel bij aankomende en reeds werkzame professionals als bij beleidsmakers en bestuurders. Op die manier dragen we bij aan een betere ondersteuning en daarmee aan het welzijn van kinderen en gezinnen in een kwetsbare positie.

Binnen de regio Haaglanden zijn er aanzienlijke verschillen in de inrichting van de infrastructuur rondom jeugdhulp. Deze verschillen hebben enerzijds te maken met de grote verscheidenheid in demografie en cultuur binnen de regio. Zo zijn er aan het ene uiterste zeer sterk stedelijke en meer kwetsbare wijken in en rond het centrum van Den Haag, en aan het andere uiterste meer dorpse omgevingen met een sterke sociale cohesie, zoals in het Westland. Maar ook maken verschillende gemeenten in de regio Haaglanden welbewust verschillende keuzen in de inrichting van de basisinfrastructuur van de jeugdhulp. Sommige gemeenten werken met jeugdteams, andere kiezen voor brede sociale teams, de zogenaamde 0-100 teams. Sommige zoeken juist een sterke samenwerking met de scholen, als vindplaats van alle jeugdigen en kiezen de zorginfrastructuur van het onderwijs als basis om bij aan te sluiten. Tot deze diverse werkelijkheid moet elke jeugdzorgprofessional zich kunnen verhouden, en zij/hij moet in staat zijn om in dit diverse veld bij te dragen aan effectieve en integrale jeugdhulp.

Het uitgangspunt van het Kennisnetwerk Jeugd Haaglanden is om door praktijkgericht onderzoek de jeugdhulpprofessional optimaal in positie te brengen om jeugdigen en ouders in een kwetsbare positie passend te ondersteunen. Het in optimaal in positie zijn van de jeugdhulpprofessional is dé (noodzakelijke) voorwaarde om te komen tot die goede en passende ondersteuning. Dit is in lijn met het vijfde transformatiedoel van de Jeugdwet: meer ruimte voor professionals om de juiste hulp te bieden, onder andere door vermindering van regeldruk. Bij het optimaal positioneren van de jeugdhulpprofessional houden we rekening met de overige transformatiedoelen van de Jeugdwet:

  1. Preventie en uitgaan van eigen verantwoordelijkheid en eigen mogelijkheden (eigen kracht) van jeugdigen en hun ouders, met inzet van hun sociale netwerk;
  2. Demedicaliseren, ontzorgen en normaliseren door onder meer het opvoedkundig klimaat te versterken in gezinnen, wijken, scholen en in voorzieningen als kinderopvang en peuterspeelzalen;
  3. Eerder de juiste hulp op maat te bieden om het beroep op dure gespecialiseerde hulp te verminderen;
  4. Integrale hulp aan gezinnen volgens het uitgangspunt ‘één gezin, één plan, één regisseur’.

Ons uitgangspunt betekent dat de praktijkgerichte en op ‘leren’ gerichte onderzoeken van het kennisnetwerk direct gerelateerd zijn aan:

  • de toerusting van de jeugdhulpprofessional voor een optimale ondersteuning van jeugdigen en ouders in een kwetsbare positie;
  • de randvoorwaarden die deze toerusting optimaliseren.

De focus ligt daarbij op de regio Haaglanden. Op basis van onderzoek en opgedane kennis levert het kennisnetwerk een bijdrage aan het maatschappelijke debat over opvoeden en opgroeien in brede zin, zowel in regionaal als landelijk.

Het KJH kent drie onderzoekslijnen, waarin de vijf transformatiedoelen van de Jeugdwet terugkomen. Deze onderzoekslijnen hangen onder de paraplu zoals hierboven geformuleerd: de toerusting van de jeugdhulpprofessionals inclusief de noodzakelijke randvoorwaarden daarvoor. Deze onderzoekslijnen krijgen vorm vanuit dat perspectief. De lijnen hangen onderling samen en overlappen deels:  

  1. Integraal werken met en voor gezinnen. Deze onderzoekslijn richt zich op samenwerking tussen gezinnen/gezinsleden en jeugdhulpprofessionals, op interprofessionele samenwerking tussen professionals van verschillende disciplines en organisaties en beleidsmatige en organisatorische factoren die samenwerking beïnvloeden.
  2. Vakmanschap. Deze onderzoekslijn richt zich op het versterken van het vakmanschap van jeugdprofessionals.
  3. Normaliseren en versterken pedagogische basis. Deze onderzoekslijn richt zich op hoe we het pedagogisch perspectief op opvoeden en opgroeien meer ruimte kunnen geven, hoe we de pedagogische en sociale basis kunnen versterken en hoe we de maatschappelijke dialoog over normaliseren en het versterken van het gewone leven in lokale samenlevingen en in organisaties kunnen voeden en mede kunnen vormgeven. 
Missie en visie