
Sterke basis, samen voor elk kind
Blog van Hilbert Bredemeijer, wethouder Onderwijs, Jeugd, Sport en Dienstverlening, 12 november 2025.
In Den Haag werken zoveel mensen met passie en met hun hart en ziel om kinderen een goede start voor de toekomst te geven. Pedagogisch medewerkers, leerkrachten, jeugdverpleegkundigen, gezinscoaches – allemaal dragen ze op hun eigen manier bij aan hetzelfde doel: een kansrijke kans voor ieder kind om zich te ontwikkelen. Dat is hard nodig. Meer dan de helft van de kinderen in Den Haag dreigt met een achterstand aan de basisschool te beginnen. Met taalachterstanden, of omdat de sociale ontwikkeling achterloopt. Dat moeten we voorkomen. Dit zijn achterstanden die moeilijk in te halen zijn, die extra druk leggen op leraren en die de problematiek in gezinnen kunnen vergroten.
In Den Haag zetten we in op een kansrijke start voor ieder kind. Hierbij zijn de eerste duizend dagen cruciaal, maar hierbij houdt het niet op. Er moet één doorlopende lijn zijn van preventie, zorg en onderwijs, waarin het kind centraal staat en we gezinnen tijdig bereiken en ondersteunen.
Kinderen gedijen het best in hun eigen omgeving. Met vertrouwde gezichten en ondersteuning die dichtbij georganiseerd is. Te vaak komen jonge kinderen pas in beeld als de problemen groot zijn waardoor ze belanden in de zwaardere vormen van jeugdhulp. De cijfers spreken voor zich waar vroeger 1 op de 27 kinderen jeugdhulp kreeg, is dat nu 1 op de 7. Dat is simpelweg niet houdbaar. Daarom is preventie, een gezinsgerichte aanpak en vroeg signalering essentieel.
Hierbij zijn het onderwijs en de voorschool belangrijk. Op de voorschool leren kinderen spelenderwijs de taal en met elkaar omgaan. In Den Haag hebben we de voorschool gratis gemaakt voor kinderen die dat nodig hebben. En dat blijkt succesvol: afgelopen twee jaar hebben we bijna duizend kinderen extra naar de voorschool gekregen. De voorschool is een belangrijke schakel in die doorlopende lijn van preventie, zorg en onderwijs.
Ook onderwijsprofessionals en jeugdhulpverleners zijn onmisbaar in deze lijn. Ik zie zelf ook elke dag hoe pedagogisch medewerkers in de kinderopvang kinderen met extra ondersteuningsbehoeften begeleiden. Hoe leerkrachten in startklassen of jeugdhulpverleners in de dagbehandeling samen werken aan schoolrijpheid. Zij staan aan de frontlijn van vroeg signalering en preventie. Als gemeente kunnen we beleid maken, maar het echte verschil wordt elke dag gemaakt door de mensen op de groep, in de klas, bij gezinnen thuis.
En kunnen we nog meer doen om iedereen die zich inzet voor kinderen en jongeren met elkaar samen te laten werken en rond het kind en gezin te positioneren. Hierbij is de inclusieve kinderopvang een goed voorbeeld. Hier werken pedagogisch medewerkers samen met jeugdprofessionals om kinderen met extra zorgbehoeften in hun eigen wijk te ondersteunen. Zo kunnen zij meedoen, leren en groeien tussen leeftijdsgenootjes.
