
Inclusieve methoden van onderzoek
Inclusiviteit in onderzoek is belangrijk, maar in de praktijk vaak complex en niet eenduidig gedefinieerd. Het doel van dit onderzoek is het ontwikkelen van een toolbox die onderzoekers ondersteunt bij het kiezen van passende inclusieve onderzoeksmethoden.
Achtergrond
In veel onderzoeken is er aandacht voor inclusiviteit, namelijk het meenemen van alle groepen die het betreft en niet alleen de makkelijk te bereiken doelgroepen. Uit de praktijk weten we dat de uitvoering hiervan complex kan zijn en dat niet altijd duidelijk is wat er precies onder inclusief onderzoek verstaan wordt. Moeten bijvoorbeeld alle doelgroepen vertegenwoordigd zijn, of in de verhoudingen zoals deze voorkomen in de praktijk? In een rechtvaardige samenleving is participatie van iedereen, en met name van de meest kwetsbare doelgroepen, van wezenlijk belang. Ook in het praktijkgerichte onderzoek dat we als hogeschool doen, vraagt dit om inclusieve methoden van onderzoek.
Doel
Het ontwikkelen van een Toolbox/stroomdiagram die onderzoekers helpt bij het kiezen van de best passende inclusieve methode.
Methoden
- Interviews met (docent)onderzoekers van de Centre of Expertise: Health Innovation & Governance of Urban Transitions van de Haagse Hogeschool;
- Een literatuuronderzoek naar inclusieve onderzoeksmethoden;
- Interviews met experts op het gebied van inclusieve onderzoeksmethoden
Samenwerkingspartners
Centre of Expertise Health Innovation De Haagse Hogeschool
Opbrengsten
Het eindproduct is een Toolbox/stroomdiagram met verschillende methoden die gebruikt kunnen worden om een onderzoek inclusiever te maken. Het gebruik van de Toolbox moet geëvalueerd worden en kan aanleiding geven tot verdere opleiding van collega’s in het toepassen van inclusieve methodieken.
Looptijd
2025 – 2026.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Cora Bartelink